NEW TECHNOLOGIES,
|
THE CONNECTED BIKEDigitalisering en internet openen nieuwe wegen voor de fiets. Een ingebouwde chip of GPS-module helpt om een (al dan niet gestolen) fiets te traceren en kan bovendien informatie geven over zowel de locatie als het gebruik in de tijd. En kan, eventueel in combinatie met smartphone en apps, het fietsen veiliger en aangenamer maken. Bijvoorbeeld door middel van waarschuwingen voor gevaarlijke locaties of communicatie met verkeerslichten, straatverlichting of fietsenstalling. Digitalization and internet open new ways for the bicycle. A built-in chip or GPS module helps to track a bicycle (whether stolen or not) and can provide information about both location and the use over time. And, in combination with smartphones and apps, it is possible to make cycling safer and more enjoyable. For example, by warning for dangerous locations or by communication with traffic lights, street lighting or bicycle parking. |
i am my bikeJezelf kunnen onderscheiden, een eigen identiteit laten zien. Individualisering is een krachtig onderdeel van de huidige tijdgeest. Dat geldt voor de ontwerper, maar ook voor de klant of gebruiker. Opvallend, eigenwijs, kleurrijk of juist bescheiden: we willen ons omringen met producten die ons op het lijf zijn geschreven en die onze identiteit en lifestyle reflecteren of uitdragen. Dat geldt in toenemende mate ook voor de fiets. Steeds meer keuze dus, en meer maatwerk. To distinguish yourself, show your identity. Individualization is a powerful part of today's era. This applies to the designer, but also to the customer or user. Striking, self-evident, colourful, or just modest: we want to surround ourselves with products that fit us like a glove and reflect or express our identity and lifestyle. This is increasingly true for the bicycle. Therefore ever more choice, and ever more customization. |
FOR PLANET AND PEOPLEHet gebruik van de fiets op zich draagt bij aan duurzaamheid. Maar ook de fiets zelf kan zo duurzaam mogelijk geproduceerd worden, bijvoorbeeld met een frame van hout of een fiets die helemaal is gemaakt van 100% recyclebare kunststof. Bovendien kunnen oude frames worden opgeknapt tot een vintage of urban fiets, een single speed of een fixed gear (fixie). Daarnaast geven ontwerpers onderdelen van een fiets soms een verassend tweede leven. In deze productieprocessen voor hergebruik vinden veel mensen met afstand tot of minder kansen op de arbeidsmarkt een plek. Using a bike contributes to sustainability. But the production of the bicycle itself can also be sustainable: for example with a wooden frame or a complete bicycle made of 100% recyclable plastic. In addition, old frames can be refurbished into a vintage or urban bike, a single speed or a fixed gear (fixie). On top of that, sometimes designers give bicycle parts a surprising second life. In these production processes for reuse, many people with distance to or fewer opportunities in the labour market find a place. |
HELPING HANDOp allerlei manieren geven ontwerpers de fiets en de fietser een steuntje in de rug om sneller te gaan, verder te komen, of meer te kunnen vervoeren. Zie de e-bikes en de bakfietsen. Ook veiligheid, comfort en een goede infrastructuur vormen belangrijke thema’s voor continue verbetering. Tal van onderdelen, hulpmiddelen en accessoires vergroten het gebruiksgemak, van regenjack tot kinderzitje en van handige fietsenstalling tot ophangbeugel om de fiets thuis op te slaan. In a variety of ways designers give the bicycle and the cyclist a backing to go faster, take more distance or carry more. See the e-bikes and the cargo bikes. Safety, comfort, and good infrastructure are also important issues for continuous improvement. Numerous components, tools and accessories increase the ease of use, from rain jacket to child seat, and from convenient bicycle storage to suspension bracket to store your bike home. |